Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

František Ministr – velký nezlomný férový silný a výjimečně vzdělaný muž

Dnes je tomu přesně třicet let, co zemřel můj dědeček z matčiny strany František Ministr. Na to, co všechno v životě zvládl a dovedl, se o něm snad vůbec veřejně neví. Tento článek je můj osobní malý pomníček dědečkovi. Nevadí mi vůbec, že jej třeba málokdo bude číst… Hlavní důvod napsání článku je jiný – ale to poznáte.

Galerie DG

Dědeček se dožil 85 let (1899 – 1985), jeho manželka – tedy moje babinka Ludmila se dožila 97 let (1903 – 2000). Ve svých 95 letech věku se babinka mj. živě zajímala o internet. Když jsme jí s manželkou stručně řekli, že tam „je všechno, všechny informace“, tak první, co ji napadlo, bylo, zda tam někde je také její manžel František.

Nebyl. Dodnes byl nevygúglovatelný.

Ode dneška už jej vyhledávače najdou. A kdo jiný by se měl o to postarat než já, jediný člověk, který jej znal zdaleka nejlépe z dnes žijících lidí.

František Ministr se narodil jako syn kováře v Radvanicích u Přerova. Záhy se rodina odstěhovala na Ostravsko, kde doly zažívaly boom a slibovaly relativně dobře placenou práci. Vlastní matka mu zemřela, když mu byly čtyři roky, a ta další byla pravou zlou macechou. Když měl dědeček těžký zápal plic a ležel v horečkách kolem 42 °C, mávla nad ním rukou: „Ať si třeba umře…“

Dědeček nastoupil ve svých 14 letech věku na práci v hlubinném dole. Nebylo zbytí, na nějaké školy nebyly peníze. Nakonec fáral do hlubin celých 42 let, až do roku 1955, kdy odešel do důchodu. To se jistě negativně podepsalo na délce jeho života; vždyť dědečkův dědeček se dožil 99 roků – a to bylo v 19. století opravdu pěkné číslo. A můj vlastní dědeček - pouhých 85.

Řekli byste – horník, co ten mohl mít za vzdělání a rozhled. Dědeček si však později dodělal školu typu dnešní průmyslovky a byl předákem neboli štajgrem. Na různých šachtách, nejdéle na Dole Petr Cingr v Ostravě-Michálkovicích.

Těsně po „vítězném únoru“ 1948 bylo na velkém shromáždění mnoha set horníků hlasováno, kdo je pro nové totalitní pořádky a kdo proti. Dědeček jediný hlasoval veřejně proti. Následoval okamžitý vyhazov ze zaměstnání, pak s bídou práce jako řadový havíř, sestup s platem o pět tříd dolů… Ale, naučil jsem se od něj, že se nemá dělat to, co dělá drtivá většina, ale to, co je správné.

A když během jeho šichty chodili komunističtí funkcionáři tlačit na babinku a vyhrožovat, že jí vyhodí z bytu, až ona omdlela, tak po šichtě se vypravil na ředitelství šachty a řval na ty komunistické zrůdy tak, že zalézaly pod stůl.

Ale to jsem ještě nebyl na světě.

Dědečka Františka jsem zažil hlavně ve svém nejvnímavějším věku 1 – 4 roky, kdy jsem vyrůstal u něj, protože oba moji rodiče pracovali a školka se teprve stavěla.

Dědeček v penzi nejen že ušetřil na krásnou chatu, napůl vilu, s pozemkem, ale také ji sám postavil na začátku 60. let v Beskydech. Kromě elektroinstalace a pokrytí střechy plechem zvládl tento důchodce všechno. Od prvního výkopu po závěrečné otočení klíčem v zámku dveří při kolaudaci. Přičemž na to vše ušetřil z penze, kterou měli s babinkou jednu, pod 1800 Kčs měsíčně, tedy pod devítistovku na osobu. A ještě jsem já malý hošík od něj dostával kapesné 10 Kčs na měsíc.

No - dědeček nikdy neměl doma telefonní linku, nikdy nezažil doma z kohoutku teplou vodu, nikdy si v penzi nedovolil takový přepych jako jít do kina nebo na pivo do hospody. Ušetřit se dá, jen chtít.

Celou chatu si samozřejmě zcela sám vyprojektoval – jeho stavební výkresy i kalkulace měly naprosto profesionální úroveň; ještě si vzpomínám, jak mi ukazoval speciální skryté ocelové držáky střechy pro případ silného horského větru. Na plánku a později i v realitě.

V padesáti devíti letech si v pohodě udělal autoškolu.

Tu zmíněnou „průmyslovku“, tehdy se říkalo „horní školu“, samozřejmě zvládl dříve při práci s vyznamenáním. Byl mj. velmi dobrým matematikem…

Ale též velmi dobrým historikem, filologem, politologem atp. – prostě člověkem s širokým všeobecným rozhledem.

Večer před spaním se malým dětem obvykle povídají pohádky. Já jsem je také od dědečka slýchal, ale nebyly to tak obyčejné pohádky – byly pravdivě o Václavu IV. a Karlu IV., o Janu Husovi… Už ve věku necelých čtyř let jsem od něj přesně věděl, co se stalo v Kostnici 6. července 1415… ve věku, kdy moji vrstevníci s hrdostí uměli napočítat do deseti…

Probírali jsme v těch večerních „pohádkách“ mimo jiné Palackého, coby další vyprávění jsem znal podrobný obsah některých románů Balzaca, Dumase a dalších. Samozřejmě celou moderní historii státu – od Masaryka a Beneše přes Háchu až k těm nejnovějším „prezidentům“. Tam byl dědeček opatrný, abych něco naivně nevyžvanil tam, kde by to mohlo být nebezpečné.

Probrali jsem takto celý zeměpis světa, dobře si vzpomínám třeba na povídání o Kryštofu Kolumbovi, o Americe, o podstatě námořnické nemoci zvané kurděje. O afrických a amazonských pralesních divoších a o mnoha dalších zemích a všech kontinentech…

Dědeček samozřejmě přede mnou vždy mluvil spisovně, abych nechytl špatné řečové návyky. Nějaké "todle" místo "tohle" nebo "s lidma" místo "s lidmi" nikdy přede mnou z úst nevypustil. Naučil mne tak rozeznávat lidi podle skutečné vzdělanosti, ne jen podle papíru.

Lhát nebo nedodržet dané slovo se nesmělo - to by znamenalo hluboké pohrdání a negativní stigma na celý život. Nepřijatelné bylo uplácení, byť třeba lahvinkou nebo bonboniérou.

V mém věku sedmi let mi vytáhl ze své knihovny podle něj to nejvzácnější, co tam měl – první díl Vinnetoua, vydání z roku 1940. Přečetl jsem je – a už jsem vše znal ještě pár měsíců předtím, než u nás v kinech běžela první zfilmovaná mayovka „Poklad na Stříbrném jezeře“. Vzpomínám si, jak jsem měl ve třetí třídě ZDŠ čtenářský referát o Vinnetouovi, a naše soudružka učitelka nevěděla, jak se to slovo čte a vyslovuje…

Od dědečka samozřejmě znám princip raketového reaktivního pohonu a mnohé věci z kosmonautiky. Od něj vím, jak se na zahradě pěstuje hrách, mrkev, petržel, ovocné stromy. Prostě – kamkoliv jsem sáhl otázkou, tam měl dědeček František jasnou odpověď.

Dědeček František pěstoval na malé zahrádce u finského domku i vinnou révu. Réva se popínala po jihozápadní stěně šopky, které byla černě natřená. Takže hrozny na jídlo byly každý rok, a jednoho teplého roku dědeček dokonce vykvasil v demižonech pár litrů vlastního tekutého vína. Považte, víno z okraje Ostravy!

Tehdejší svět ve věku 1 - 4 roky, to pro mne byla především kolonie finských domků se zahrádkami. Moje představa o Ostravě byla úplně jiná, než ji mají ti, kteří sem dojedou sotva jednou za uherský rok. Moje Ostrava u dědečka, to byly trávníky, záhonky, slepice, psi, kočky, králíci. Pět set metrů od domku hluboké zdravé čisté lesy, na jejichž širokých cestách se dalo sáňkovat a lyžovat... Za lesem rybníky, opodál čistá studánka... Tovární komín nebyl z dědečkovy čtvrti vidět ani jeden.

Teprve s velkým odstupem jsem si uvědomil, že moje urychlené vzdělávání – podle třídního profesora a spolužáků z gymnázia už jsem měl kolem maturity vlastně deset virtuálních doktorátů – mělo kořen právě v tomto raném dětství. A když se mi pak na přelomu osmdesátých a devadesátých let podařilo výrazně předehnat ve svém oboru techniky duševní práce (= soft skills) v řadě důležitých směrů mnohé špičkové profesory zahraničních univerzit, když se mi podařilo v krátkodobých kurzech, které do té doby neměly obdoby, naučit tomu předběhnutí světa i mnoho svých žáků, tak kořen toho všeho je třeba spatřovat právě v dědečkově působení.

Dědeček měl velkou fyzickou sílu. Při stavbě chaty přespával v provizorní dřevěné boudě. Jednou bylo třeba roh boudy nadzvednout a něco pod něj podsunout pro vybalancování. Dědečkovi se podařilo nadzvednout pár centimetrů ten roh boudy vlastníma holýma rukama – a bylo to kolem dvou set kilogramů váhy.

Když měl na sklonku života po mozkové mrtvici a hůře mu už sloužila paměť, bylo třeba jej dostat do nemocnice. On ale nechtěl, kladl fyzický odpor. Přišli jej odtáhnout do sanitky dva statní čtyřicetiletí sousedé, ale ti s ním nic nesvedli. Až přišel třetí muž v nejlepším věku, teprve pak pětaosmdesátiletého dědečka ve třech přemohli a odtáhli tam, kam bylo třeba.

Jak už to bývá, člověk až po smrti blízké osoby poznává a uvědomuje si, že mohl udělat více. Při zpětném vzpomínání a promítání si jednotlivých událostí a situací mne mnohokrát napadlo, že jsem se mohl dědečka zastat více, když se přede mnou dostal do sporu s lidmi, kteří mu osobnostně nesahali ani po kolena. Aby měl pocit, že není s pravdou sám jeden proti přesile. Že jsem mu mohl vyslovit často uznání za velké věci, které mnohokrát dokázal. Tehdy jsem to vše bral jako samozřejmost, že dědeček se vyrovná i předčí v lecčem kdejakého univerzitního profesora. Děcko uvažuje jinak než dospělý.

Ale teď už na to uznání nazrál čas. Takže – až někdo zadá do Googlu heslo „František Ministr“, už se mu něco solidního objeví. Nejsem sochař, abych někomu tesal pomníčky z kamene. Pracuji celý život se slovem, takže tímto tesám a přitesávám něco, co jsem byl léta dlužen, prostě také ze slov.

Děkuji, dědečku.

Autor: David Gruber | pondělí 2.3.2015 9:09 | karma článku: 31,45 | přečteno: 2586x
  • Další články autora

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,31 | Přečteno: 500x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 27,64 | Přečteno: 302x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1084x | Ostatní

David Gruber

Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?

Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?

12.1.2023 v 13:39 | Karma: 22,03 | Přečteno: 497x | Ostatní

David Gruber

Jedno je jisté – rok 2023 bude rokem manipulací, urážek a sprostoty

V těchto dnech se to jen hemží předpověďmi, jaký bude nastávající rok 2023. V moři nejistot, co z toho a do jaké míry se splní, mám já jednu jistotu. Ta je vyjádřena titulkem tohoto článku.

3.1.2023 v 12:27 | Karma: 31,38 | Přečteno: 815x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Mluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:48

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny probíhá tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluví...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Šéf sněmovny Johnson přišel na univerzitu podpořit Židy, dav na něj bučel

25. dubna 2024  10:41

Studenti newyorské Kolumbijské univerzity ve středu pokřikovali a bučeli na předsedu Sněmovny...

Opilé policisty, kteří napadli dívku před nočním barem, inspekce obvinila

25. dubna 2024  10:35

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila policistu a policistku, kteří napadali v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 332
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2334x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik