Fake news a dezinformační weby

26. 11. 2018 13:32:52
Kdo je darebák, ten nesnáší svobodu slova, protože se bojí veřejného odhalení svého darebáctví. Když dnes nemůže cenzurovat, tak aspoň označí sobě nepříjemné odhalující informace za fake news.

A weby, které se na takovéto odhalování darebáctví specializují, pak darebák označí jako dezinformační weby.

Ne že by neexistovaly skutečně reálně dezinformace a dezinformační weby či celá média. Ale – kde se bere něčí jistota, že mezi ně nepatří právě ty, které na odhalovače pobouřeně volají „vy zveřejňujete fake news, vy šíříte dezinformace“.

Není vyloučeno, že ten, kdo křičí „chyťte zloděje“ není sám zlodějem. Leckdy bývá – přece je o tom léty prověřené lidové pořekadlo.

V poslední době se více než dříve hovoří o tom, že se o rozeznávání fake news neučí děti a mládež na školách. Že prý poznávat kytky ano, ale poznávat lež a fake news ne. To je jen jeden prolink z mnoha možných podobných

Obojí poznávat je důležité, obojí patří ke všeobecnému vzdělání. Dovoluji si skromně podotknout, že tomu druhému, tedy rozeznávání lží, fake news a dezinformací se učí v našem školství soustavně a systémově už od roku 1983. Ne ovšem v té oficiální soustavě základních, středních a vysokých škol, ale v paralelním školství grubrovském. Převážně sice pro dospělé, ale mládeže pod osmnáct let, ba pod patnáct let, se tohoto vzdělávání za více než třicet pět let zúčastnily také stovky po celé zemi.

Učivo má název „kurz racionálního čtení a dalších technik duševní práce“ a obsahuje celkem 33 psychických zbraní – tedy schopností, dovedností a návyků školeného čtenáře. Rozpoznávání férového a neférového textu, férových a neférových úmyslů se důkladně věnují minimálně čtyři z těchto psychických zbraní.

V prvé řadě jde o tři tzv. „mobilizace předchozích znalostí a souvislostí daného tématu“. První mobilizace je EX ANTE, tj. před četbou, když známe autora, nadpis a kde se text vyskytuje. Chytrý školený čtenář už zde do značné mír tuší a kvalifikovaně odhaduje, která bije.

Druhá mobilizace je IN MEDIAS. Nastává souběžně se čtecím procesem při prvních řádcích a prvních odstavcích čteného textu. První mobilizace je touto druhou mobilizací upřesňována, zužována – tak jako když dobrému detektivovi při ohledávání místa činu a prvních výsleších některé předem uvažované scénáře odpadají. Nicméně s tím, jak třeba všechny scénáře (toho, co tím textem autor chtěl říci) odpadnou a zůstane jeden jediný, sekundárně vyvstává v mysli čtenáře řada dalších podotázek čili detailů a okolností onoho jediného zbylého scénáře.

Třetí myšlenková mobilizace inteligentního školeného čtenáře je EX POST. Čtenář se táže, zda jej oproti jeho předvídání něco během jeho rychlého podvědomého čtení překvapilo. Pokud tomu tak není, dokáže si z onoho „ne-překvapení“ vyvodit nečekaně velké množství faktů. Jde o zbraň „když po četbě nevím, o v textu bylo, tak vlastně vím“. Je to nesmysl jen zdánlivý; všichni, kdo se tuto kapitolku know-how naučí, zjistí, že je to jedna z nejsilnějších pomůcek, jak spřátelit dva nepřátele – rychlost čtení a hloubku pochopení a zapamatování přečteného.

Pak je zde čtvrtá zbraň školeného čtenáře – čtenářské kritické myšlení. Dobrý čtenář je při vnímání textu maximálně koncentrovaný a maximálně myšlenkově aktivní. I ve smyslu kreativním. Zkoumá pod povrchem textu hlubší vrstvy, například vrstvu „co by autor sice rád napsal, ale neučinil tak – a proč“ nebo vrstvu „co by autor rád zamlčel, ale napsal to – a proč“. Komu to slouží, co napsal nebo co zamlčel. Cui bono? Kdo má z toho či onoho v textu prospěch – kšeft, peníze, moc, slávu, pocit zvýšené vlastní důležitosti, pocit uspokojené sadistické agresivity, kompenzaci svého pocitu méněcennosti... Školený čtenář kombinuje, usuzuje, domýšlí – a po své četbě je informován o zákulisí tak dobře, jako kdyby k tomu měl svou soukromou BISku.

Školený čtenář, můj absolvent – to je Sherlock Holmes textu.

O tom, že rozpoznávání dezinformací a fake news je u mne pedagogicky dávno ošetřeno a praktikováno, vyšlo od začátku 80. let nejméně 80 milionů výtisků časopiseckých článků od různých novinářů a nejméně 200 milionů výtisků článků, kde jsem byl autorem já sám. Ve všech mainstreamových novinách a časopisech.

Kdo papírové noviny nečte a je zvyklý čerpat jen z internetu, ten mohl načerpat obdobné mraky informací i odtud.

Samozřejmě to vše nemohla být žádná reklama – psaní o průkopníkovi, o člověku, který překonal zahraniční špičku, není reklamním sdělením, ale obecnou zajímavostí. Tak jako nebylo reklamním sdělením třeba to, že naši hokejisté v Naganu 1998 překonali zahraniční špičku v ledním hokeji. Aby se o tom veřejnost dozvěděla, na to nemusel trenér Hlinka dávat do novin placenou inzerci, ha!

Jak tyto všechny press releases mohly ty osoby minout? Myslím osoby, které dnes volají po nutnosti učit mládež odolávat fake news, založit k tomu nové spolky, „neziskové“ organizace, hnutí, kampaně, přednášky - pokud možno s nimi samotnými v pozadí a s nimi samotnými inkasujícími peníze daňových poplatníků?

Není třeba – do široce otevřených dveří je zbytečné se pokoušet vlámat.

O konkrétních textových či mluvených argumentačních klamech někdy příště; snad brzy :-)

Autor: David Gruber | pondělí 26.11.2018 13:32 | karma článku: 28.66 | přečteno: 1167x

Další články blogera

David Gruber

Senzace!

Bylo prokázáno, že Miloš Zeman v mládí znásilnil malé děvčátko! A Andrej Babiš utrhával motýlům křidélka! Nic z toho samozřejmě není pravda, ale chci těmito dvěma větami poukázat na jiný jev, který vidím jako daleko závažnější.

20.8.2019 v 11:43 | Karma článku: 24.48 | Přečteno: 867 | Diskuse

David Gruber

Lež, pomluva a jiné manipulace

Slaměný panák, odběhnutí od tématu argumentace „ad hominem“, když se manipulátorovi nedaří argumentace „ad rem“, to jsou tři triky pěkně popsané v blogu Kateřiny Lhotské. Ale manipulací je mnoho desítek – a všechny můžete vyřešit.

9.8.2019 v 14:26 | Karma článku: 30.26 | Přečteno: 1084 | Diskuse

David Gruber

Naše současnost - věk diskontinuity

Pozůstatky totality v naší psychice a moderní doba internetu, notebooků a chytrých mobilů – tyto dva velmi odlišné faktory – působí kupodivu ve shodě a jedním směrem. Vytvářejí zpřetrhanost, diskontinuitu našeho současného žití.

3.8.2019 v 9:53 | Karma článku: 28.86 | Přečteno: 744 | Diskuse

David Gruber

Opravovat cesty je třeba. Ale jak?

Slyšel jsem z hodnověrných zdrojů, jak naše příslušné úřady nedávno vyhnaly svinským krokem jednu rakouskou stavební firmu, která slibovala opravovat české silnice tak, že po opravě se na ně nemusí třicet let sáhnout.

20.7.2019 v 10:07 | Karma článku: 40.03 | Přečteno: 5813 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Petr Šimík

Svoboda. Svoboda? Svoboda.

Původně měl mít článek jiný název i jiný obsah. Ovšem tento týden bylo slovo svoboda hodně frekventované. Svoboda člověka. Svoboda konání. Svoboda slova. Pojďme tedy na počátek tohoto pojmu.

25.8.2019 v 16:44 | Karma článku: 5.47 | Přečteno: 202 | Diskuse

Michal Pohanka

Fenomén Mamahotel aneb Osamělý bezdětný alkoholik v garsonce

Ženy sice svou životní úlohu také pojaly poněkud jinak a o poznání střídměji než dřív, ale ve srovnání s podivínskými pánskými existencemi si vesměs stále zachovávají dekorum smysluplně stráveného života.

25.8.2019 v 15:15 | Karma článku: 30.39 | Přečteno: 1203 | Diskuse

Patrik Juda

Fedor Gál o Češích, nedostatku soucitu, demenci a primitivním nacionalismu

Václav Klaus je dle pana Gála jeden z hlavních architektů primitivního českého nacionalismu a jeho syna nemůže ani číst. Cítí signály 30.let minulého století a ohrožení svobody. Občané myslí příliš často na sebe a chce se mu řvát.

25.8.2019 v 13:37 | Karma článku: 41.19 | Přečteno: 1838 | Diskuse

Jan Klar

Deník spisovatele - jak dvě nebezpečné iluze ohlupují Čechy

Jestli je pro mě něco skutečně primitivní, pak je to černobílé myšlení, které se usadilo v českém veřejném prostoru. Stejně jako ve většině západních zemí došlo i u nás k vyhrocení ideologické polarizace na úkor plurality myšlení,

25.8.2019 v 8:37 | Karma článku: 21.05 | Přečteno: 683 | Diskuse

Zdeněk Šindlauer

Hujer, měli bychom pro vás prácičku

A sice, u váhy v magormarketu napovídat, zda to, co my mužové přinášíme zvážit, je ovoce nebo zelenina. Případně nám ukázat, kde je to na obrazovce té váhy, abychom zase nevypadali jako analfabeti.

25.8.2019 v 7:35 | Karma článku: 25.33 | Přečteno: 728 | Diskuse
Počet článků 259 Celková karma 33.96 Průměrná čtenost 2467

Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Najdete na iDNES.cz