Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Opravovat cesty je třeba. Ale jak?

20. 07. 2019 10:07:24
Slyšel jsem z hodnověrných zdrojů, jak naše příslušné úřady nedávno vyhnaly svinským krokem jednu rakouskou stavební firmu, která slibovala opravovat české silnice tak, že po opravě se na ně nemusí třicet let sáhnout.

My to u nás máme přece zařízeno jinak! Oprava silnice vydrží s bídou tři roky – a pak se zase bude rozkopávat, vrtat, bagrovat, nekvalitně asfaltovat... jen aby byl mrzký kšeft. A občanům se krade ta nejcennější ekonomická komodita – krade se jim bez jakékoliv kompenzace jejich čas, který nikdy nelze okradeným vrátit zpět. A krade se jim i jejich pohodlí a bezpečnost.

Dobře, budiž, řekněme že opravovat silnice se musí často a hodně. Evropské fondy nepočkají, musí se vyčerpat včas. Takže, smiřme se s tím, že uzavírek a objížděk bude v současné době hodně. Ale i při tom velkém množství se dá s motoristou zacházet tak i onak. Špatně a pohrdavě nebo maximálně vstřícně.

Na ten druhý, vstřícný postup mám srovnání z nedalekého příhraničí v Polsku. A o něj se chci podělit.

Mezi městečky Ustroň a Wisla (jsou asi 10 km od sebe) v polských Beskydech probíhá generální oprava jediné přístupové silnice sevřené horami. Bagruje se do velké hloubky, vypadá to na kompletní výměnu inženýrských sítí, přes řeku Wislu bude fungl nový most... Rozpracované jsou tři úseky, těsně na sebe navazující, v celkové délce asi čtyři kilometry.

Jezdí se? Jezdí! Aspoň kyvadlově, jinak nelze. I přes následující nemalou komplikaci: Do prvního kyvadlového úseku totiž ústí najednou dvě silnice, které se na jeho začátku stýkají. Jedna z nich přitom právě na tom místě navíc vede přes železniční trať.

Člověk by čekal, že – jak je zvyklý od nás – budou při bliknutí zelené na tom vjezdu zmatky, kdo a odkud pojede dříve, a že se řidiči ne vždy ukázní k zipovému způsobu dávání si přednosti. Navíc jedna z těch dvou ústících silnic je asi pětkrát méně frekventovaná; takže správně by mělo vjíždět do kyvadlového úseku vždy pět aut z té rušnější silnice a pak jedno z té méně rušné. To by naši chytrolíni nezvládli; a myslím, že velice rychle by se o pár kilometrů zpět jiným předchozím objížděním vyčůraně dostávali z té více frekventované na méně frekventovanou silnici, aby se pak zipem 1:1 dostali rychleji kupředu.

Člověk by dále čekal – jako u nás – že z opačného směru dojede dávka aut, pak bude ještě dlouhé desítky sekund svítit červená, pak pustí chvilku auta z té vedlejší silničky (na hlavní svítí stále červená), pak konečně pustí auta z té hlavní silnice. Pokud zrovna nejede vlak – a tam patří v Česku k nemilé tradici, že červená přejezdová železniční světla začnou blikat mnohem, mnohem dříve, než by bylo vzhledem k poloze přijíždějícího vlaku nutné.

Na opačné straně takové kyvadlové uzavírky by si řidiči počkali na protijedoucí dávku aut z hlavní silnice, pak prodleva (stále při červeném světle), pak na dávku protijedoucích aut z té vedlejší silničky, pak další prodleva (stále červená) – a pak konečně zelená, na malou chvilku, protože přece zase musí dlouho svítit červená z obou stran.

Ne tak v Polsku. Na obou stranách první velké kyvadlové uzavírky se čile pohybuje několik ochotných zřízenců s vysílačkami. Na zádech svých montérek mají velký nápis KIEROWNIK RUCHEM, tedy „ten, kdo řídí dopravu“. Když ten kierownik vidí, že z opačného směru už skupina aut dojíždí, tak kolonu pustí, i když na semaforu ještě svítí červená. Dále kierownici v báječné souhře střídavě pouštějí úměrně menší dávku aut z té vedlejší silničky a úměrně větší dávku aut z té hlavní silnice. Každá vteřina času řidičů je jim drahá. Časové prodlevy jsou minimální, jaké si lze představit. Takže – jede se, nikdo se neloudá – a na dalším kyvadlovém úseku je pro řidiče zelená vlna. Jede se plynule dál. Na třetím kyvadlovém úseku už ne, to už matematicky seřídit nelze, ale čeká se už jen minimálně.

Dohromady na všech třech opravovaných úsecích jsem časovou ztrátu i při velmi hustém provozu změřil na čtyři minuty, což je paráda. Žádná nehoda, žádné troubení, žádná nervozita...

Tak – případný komentář nechám na vás. Přeji vám širokou volnou cestu kamkoliv.

Autor: David Gruber | sobota 20.7.2019 10:07 | karma článku: 40.11 | přečteno: 5908x

Další články blogera

David Gruber

Bez reformy školství zůstaneme vývojově trčet v 18. století

Často mi připadá, že řadě řídících lidí ve školství stále nedochází, že už není doba vlády císařovny Marie Terezie 1740 – 1780. Rázná paní Rézi zavedla z Vídně tehdy pedagogicky náramně moderní věc, nicméně píše se rok 2020...

10.1.2020 v 12:50 | Karma článku: 21.49 | Přečteno: 796 | Diskuse

David Gruber

Eko-prasátka – definice pojmu. Jsou mezi námi i takovíto mladí?

Písnička zpívaná nejmladší generací vnesla do obecného povědomí nový pojem.. Rozveďme si vlastnosti "eko- prasátek" a posuďme, zda některé z nich neplatí i pro mladou generaci. Zda nejsou mezi námi i takovíto mladí.

31.12.2019 v 10:01 | Karma článku: 38.61 | Přečteno: 1722 | Diskuse

David Gruber

Ať je pro vás svátkem celý příští rok! I celé nastupující desetiletí!

A proč vám to přeji právě já právě tady a právě dnes, o tom je další text. Veskrze přátelské, milé a příjemné čtení...

30.12.2019 v 10:55 | Karma článku: 23.05 | Přečteno: 532 | Diskuse

David Gruber

Kriticky hodnotit druhé – to je slast. Myslet – to bolí…

Dovolte mi s končícím rokem krátké zamyšlení nad několika skandálními paradoxy dnešní doby. Mám naději, že aspoň někteří z vás se zamyslí se mnou.

28.12.2019 v 12:29 | Karma článku: 42.68 | Přečteno: 6487 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Lukáš Burget

Jak Gretu nepustili do elektrárny a jak vypadá záchrana planety v praxi

Ukázkou nebetyčné naivity bylo poslední extempore Grety Thunberg, tentokrát u polské elektrárny Bełchatów. Pod povrchem bulvárního tématu se však nacházejí podstatnější věci.

21.1.2020 v 16:30 | Karma článku: 37.51 | Přečteno: 1433 | Diskuse

David Dvořák

Vondrovic air base pro nevítězící US Army

Skupina Traktor ve své písni Defenestrace zpívá ... "slíbit za druhýho, měl bys přijít o půl svýho. Takhle už to nejde, máme toho dost. Zalezte do děr, doprava i doleva, po Vás potopa i půda spálená..."

21.1.2020 v 9:29 | Karma článku: 37.36 | Přečteno: 1024 | Diskuse

Katerina Kaltsogianni

Nenávist je nezdravá a je velmi pracná

Místo dezinformací, informací, polopravd a lží napíši moji subjektivní pravdu, protože nastal čas, kdy ji chci napsat. Asi nebudu jediná, kdo nad zlobou a sprostotou mává rukou. Ono mi ani nic jiného nezbývá, tak mávejte jako já.

21.1.2020 v 7:29 | Karma článku: 16.84 | Přečteno: 832 | Diskuse

Olga Steinerová

Nový rok 2020

-------------------------------------------------- --------------------------------------------------

20.1.2020 v 18:21 | Karma článku: 7.85 | Přečteno: 155 | Diskuse

František Skopal

Světovláda! Fikce nebo realita?

Touha po ovládání lidí i území doprovází celé dějiny naší civilizace. V dřívějších dobách k tomu docházelo hrubou silou. Viz například dobyvatelské snahy Alexandra Velikého, nebo římské říše.

20.1.2020 v 15:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 75 | Diskuse
Počet článků 278 Celková karma 31.48 Průměrná čtenost 2426

Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Najdete na iDNES.cz