Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

Zlí lidé snadněji vládnou, když ničí reálnou vzdělanost obyvatelstva

12. 05. 2020 9:10:47
Poslanci před pár dny, 6. května, zrušili povinnou maturitu z matematiky. Neprošlo, aby byla jen odložena o dva roky. Pro zrušení jich byla velká většina, konkrétně 78 z 99 přítomných. Co za tím vězí?

Takto jsme se to dozvěděli v různých médiích, například na idnes.cz zde. Zákonnou normu navrhoval ministr školství. Zaslechl jsem, že to zdůvodňoval zhruba tak, že studenti středních škol na ni ještě nejsou dostatečně připraveni, takže by dopadla bledě a velké procento maturantů by neprošlo.

Hned jako první mne napadlo, že jde o trik „ záměna příčiny a následku“ (trik H 110 z encyklopedie manipulací). Je to přece naopak – každý člověk v každé sféře života se více snaží právě tehdy, když mu za malou snahu hrozí citelná újma – zde tedy nedokončení středního vzdělání, nemožnost jít na vysokou školu...

Mezi mládeží se učí, pečlivě studuje a připravuje jen na to, co se důsledně zkouší... tak nějak se o tom vyjádřil pedagog Václav Klaus junior.

Ale trestuhodná promíjivost nároků v oblasti matematiky – to je jen shnilá třešnička na celkově zkaženém dortu veškerého vzdělávání.

Více kritického pozastavení se podle mne znamená celkový trestuhodný kult „papírů“ (diplomy, certifikáty, akreditace...) na úkor skutečných znalostí. Přece – titul má jednoznačně znamenat, že jeho nositel určité pevně dané znalosti (a schopnosti a dovednosti) má. Přestanou být znalosti – přestane platit titul.

Znalosti se jistě mohou časem vykouřit z hlavy, zhoršit se – podobně jako se s časem může zhoršit třeba technický stav motorového vozidla. Proto se také technická prohlídka aut co dva roky opakuje. A kdo by jezdil s nebezpečnou rachotinou a policistovi při kontrole argumentoval, že prošel technickou před deseti nebo dvaceti lety (a tudíž má auto „přece“ stále způsobilé k provozu), se zlou by se potázal a sankce by byly obrovské.

Dokonce se i věnuje soustavná pozornost stanicím technické kontroly, aby nedávaly autům červenou placku jen tak naoko, po známosti.

Samozřejmě že stejně nebezpečný svému okolí jako technicky nezpůsobilé auto může být vzdělanostně nezpůsobilý člověk. Čím je ve významnějším postavení, čím více má pravomocí nad druhými lidmi, tím více paseky. Nevzdělanec je zároveň více ovladatelný zlými lidmi.

Což takhle inspirovat se zde – a zavést jakési „stanice vzdělanostní kontroly“. Chceš, člověče, teplé místečko za státní plat z daní aktivních spoluobčanů? Tak hybaj na kontrolu.

Neznáš při ní Euklidovu větu? Neumíš vyřešit ani jednoduchou exponenciální rovnici? Neumíš v souvětí oddělit čárkami větu vloženou na obou stranách a dáváš větnou čárku jen na její začátek? Vyslovuješ běžně v pracovní komunikaci nespisovné „bysme“ místo jediného vzdělaného správného „bychom“? Tak marš na úřad práce pro podporu, nebo se to do měsíce nauč a přijď se dát znovu přezkoušet.

To by to dopadlo...

To by to se vzdělanostními statistikami naší země dopadlo! Vykazovali bychom toto: Reálně s maturitou – možná tak čtvrtina obyvatelstva, reálně s vysokoškolským diplomem - tak zhruba deset procent. Ve všech věkových kategoiích.

Ale – jaká statistika je férová, civilizovaná, netotalitní, nemafiánská? Ta pravdivá s nižšími procentovými čísly, nebo ta vylhaná s čísly naoko vysokými?

Stačilo by, aby při neprojití občana u duševní prohlídky ve „stanici vzdělanostní kontroly“ musela zpětně ta škola, která mu dala papír, vracet celý peněžní příspěvek, který za něj před časem dostala. To by si pak každá škola pohlídala, aby zaručovala kvalitu. Každý se snaží právě tehdy, když mu za malou snahu hrozí citelná sankce. To už jsem výše napsal; a platí to i pro ten případ, aby školy neprodukovaly „lidské vzdělanostní zmetky“. Tak jako to platí pro každého dělníka, řemeslníka, účetního, lékaře, kuchaře, architekta navrhujícího třeba silnice a mosty... Proč ne pro školy?

(Proč ne pro školy? Já bych řekl, že je to proto, že chod školství určuje příliš mnoho lidí vzděláním dvojkařů, ba trojkařů z matematiky, pro něž je logika ničím a zlovolný pragmatický zisk vším. Ale přeberte si to, jak chcete.)

Nutno ještě poznamenat jednu věc: V učivu škol je dnes mnoho zbytečností. Již léta se rozrůstá jakýsi zločinný bludný kruh: Stále více a více se dává do osnov, stále méně a méně z toho stačí ovládnout na ten kýžený papír. Blíží se doba, kdy v osnovách (v rámcových i podrobných učebních plánech či jak se to dnes nazývá) bude téměř všechno, ale na absolventský papír se nebude z toho muset umět téměř nic. Papír se nedává na základě znalostí, ale spíše z daleko méně férových pohnutek. (Aby škola dostala za žáka zaplaceno apod.)

Naše společnost stále více podporuje, dotuje různé vykuky ne z férových vzdělanostních pohnutek, ale spíše z těch neférových, známostně mafiánských.

Kdo přetne ten bludný kruh, zredukuje nutné učivo na rozumnou mez a zároveň je bude o to důsledněji celoživotně vyžadovat?

Autor: David Gruber | úterý 12.5.2020 9:10 | karma článku: 33.62 | přečteno: 1071x

Další články blogera

David Gruber

Usilovný boj proti počítání v tenisu – analogie se školstvím

Ozývá se hodně hlasů, aby rozhodčí v tenisu nehodnotili ani tak přidělenými fiftýny, gamy a sety skutečnost, že někdo se trefí míčkem do pole soupeře a jiný jej pošle do sítě nebo ven. Ale aby hodnotili hráče slovně, formativně...

25.5.2020 v 17:39 | Karma článku: 17.47 | Přečteno: 371 | Diskuse

David Gruber

Slabší angličtina – nejen Schillerová, ale i spousta dalších lidí ve významném postavení

Skandalizování úrovně angličtinových znalostí ministryně financí je podle mne příliš zlomyslné. No jo, mnozí novináři z takových „senzací“ žijí. Podstatnější je, že to není první ani poslední případ. A přitom je prosté to změnit.

16.5.2020 v 11:04 | Karma článku: 19.01 | Přečteno: 534 | Diskuse

David Gruber

Nekorunovaná královna mezi emocemi typu „vzteky“ – lidská závist

Toto je můj příspěvek k diskusní internetové kanálii (= žumpě). I reakce na zdejší blogový článek kolegy L. Stejskala z 2. května. I na znechucení kolegy doktoraTomáše Vodvářky, s jehož bratrem moje žena seděla ve školní lavici.

3.5.2020 v 13:34 | Karma článku: 27.31 | Přečteno: 1122 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

David Gruber

Usilovný boj proti počítání v tenisu – analogie se školstvím

Ozývá se hodně hlasů, aby rozhodčí v tenisu nehodnotili ani tak přidělenými fiftýny, gamy a sety skutečnost, že někdo se trefí míčkem do pole soupeře a jiný jej pošle do sítě nebo ven. Ale aby hodnotili hráče slovně, formativně...

25.5.2020 v 17:39 | Karma článku: 17.47 | Přečteno: 371 | Diskuse

Josef Komárek

Problematická existence Židů v Levantě stále budí rozruch (aktualisováno).

Naposled i mezi našimi politiky. Jako bychom neměli v Evropě dost vlastních problémů. Zde na blogu se také neustále vyskytují zaujaté příspěvky, většinou pro-izraelské a proti-palestinské. Málokdy věcné.

25.5.2020 v 16:28 | Karma článku: 11.99 | Přečteno: 347 | Diskuse

František Skopal

Koronavirus! Je skutečně začátkem konce?

Já osobně se nezabývám numerologií, ale zhruba vím, o co v ní jde. Proč o tom mluvím? Protože nedávno jsem měl rozhovor s jednou známou, která se věnuje numerologii.

25.5.2020 v 15:56 | Karma článku: 10.47 | Přečteno: 375 | Diskuse

Josef Komárek

Problematická existence Židů v Levantě stále budí rozruch.

Naposled i mezi našimi politiky. Jako bychom neměli v Evropě dost vlastních problémů. Zde na blogu se také neustále vyskytují zaujaté příspěvky, většinou pro-izraelské a proti-palestinské. Málokdy věcné.

25.5.2020 v 13:49 | Karma článku: 5.15 | Přečteno: 155 | Diskuse

Jan Klar

Deník spisovatele – proč vlastně žehrám na dnešní intelektuály?

Ten bezprecedentní čas, kdy se společnost na dva měsíce ocitla ve stavu nehybnosti, vyvolal v lidech různé názory. Formulovali je mnozí, ať už ve strachu, co bude v příštích hodinách a dnech,

24.5.2020 v 18:32 | Karma článku: 15.60 | Přečteno: 282 | Diskuse
Počet článků 292 Celková karma 27.10 Průměrná čtenost 2372

Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Najdete na iDNES.cz