Kanál Odra-Dunaj vypadá docela proveditelně
Mnohokrát mi od dětství přišlo na mysl, jaké by to asi bylo a co by to mělo za důsledky a výhody, kdyby takový kanál byl a stál, provozoval se. Různých předmětů kolem architektury, stavebnictví a velkých komplexních multioborových projektů jsem měl na svém prvním studijním oboru také dost a dost, učili to špičkoví odborníci s vizemi a srdcem…
Prokopání kanálu až do Labe mi připadalo dosti náročné, drahé, hůře proveditelné – ve srovnání s propojením pouze Odry a Dunaje. Tedy – na našem území propojení koryt Odry a Moravy, možná Odry a Bečvy.
Tisíckrát za život jsem projel vlakem a zejména autem Moravskou bránou, její reliéf mám v malíku…
Dnes jsem narazil na nejnovější studii proveditelnosti kanálu Odra-Dunaj například zde. Snadno si odtud najdete například komentující tweet ministra dopravy…
Tentokrát jsem se na téma kanál zamyslel rovnou nad mapou střední Moravy, nad okolím Moravské brány.
Mezi toky směřujícími do Baltu a toky směrujícími do Černého moře jsem najednou uviděl daleko menší vzdálenost, než jsem dříve nahrubo odhadoval bez mapy. Vezměte si třeba jen vzdálenost mezi toky menších řek – řeky Luhy (= přítok Odry) v obci Polom a řeky Bečvy v Miloticích nad Bečvou. Je to méně než 10 km!
A kdybychom vzali vzdálenost dvou potoků v různých úmořích, jednak přítoku oné Luhy a jednak přítoku oné Bečvy kousek vedle u obce Heřmanice (dejte si mapy.cz a tam to dobře uvidíte), tak od jednoho pramene ke druhému je to méně než 500 metrů!
Což by se asi našlo na řadě jiných míst světa; jenže u nás není na těch pěti stech metrech hraničního meziprostoru nějaké skalnatá ledová velehora, ale terén téměř rovinatý o nadmořské výšce pouze kolem 350 metrů. A to samozřejmě vím, že odborníci by naplánovali průběh plavebního kanálu jinudy, ještě šikovněji. Vždyť samotná Moravská brána má průměrnou nadmořskou výšku pouhých 263 metrů nad mořem. Hladina Odry v Ostravě i hladina Moravy v Olomouci je kolem 200 metrů nad mořem…
To je tak nadlidský úkol vybudovat soustavu zdymadel, která by zvedala lodi na celkem dlouhé trase (cca 50 km kanálu na délku) o nějakých šedesát, sto metrů nahoru a pak je zase nechala klesat o stejnou výšku dolů? Kolikanásobně těžší to museli mít třeba takoví stavitelé Suezského průplavu – téměř 200 km většinou přes vyprahlé pouštní souše, přes pohyblivé písky… a také to dokázali. Jsme v 21. století o tolik méně vyspělí než byly rozvojové země v rohu Afriky v 19. století?
Dnes navíce je aktuální jiná věc, souvisící s hrozícím suchem: Kolik životodárné vody by kanál Odra-Dunaj pomohl udržet v naší zemi, v zemi bez moře na střeše Evropy! Nejen samotný kanál, ale i různé přídatné vyrovnávací nádrže, menší i větší doprovodné přehrady…
Docházím k tomuto závěru: Ve srovnání s jinými podobnými projekty po světě se kanál zdá být na vybudování překvapivě snadný. I na jeho cenu by se zainteresovaní sponzoři z různých zemí a institucí složili celkem hravě, protože by si dokázali spočítat ten obrovský zisk, který jim provoz bude vynášet. Kanál Odra-Dunaj by při dostatečné šířce přece mohl být i co do významu takový „malý Suez“. A asi i co do zisků a přínosu k všeobecné prosperitě toho našeho kousku země.
Takže – ohledně kanálu co? Ne že to nejde, ale náš stát nechce ani neumí. Je příliš neakční, líný, všeobecně nepreferuje rychlost, netrestá dost přísně zdržování čehokoliv, je spíše kecací než technicky výkonný.
Vezměte si jen, jak málo trestaní jsou v naší zemi zdržující ekoteroristé při stavbách dálnic – brouk potužník štěrkový, hlodavec uchál pomněnkový, rostlina šťabajzna polní – ti by prý dopravní stavbou utrpěli malinkaté bebí, takže raději se budou lidé na úzkých cestách dlouhé roky zabíjet, mrzačit… a hlavně bude na nich páchán v milionech případů nejstrašnější ekonomický zločin, zločin ZDRŽENÍ, zločin beztrestné a nenahraditelné krádeže jejich času.
Na stavbě či nestavbě kanálu se pozná úroveň naší společnosti nad jiné jasně a průkazně. Úroveň ve smyslu rychlosti, kázně, administrativně úřední bleskovosti, pohotovostí zákonodárných a výkonných pilířů státní moci, stavebně technického umu, schopnosti organizovat, schopnosti vyladit náročné systémy zahrnující řadu profesí.
Přemoudřelé teoretické kecy nestačí.
David Gruber
Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích
Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.
David Gruber
Návštěva u Jana Wericha
Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.
David Gruber
Proč jsme nejbohatším státem na světě?
A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?
David Gruber
Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?
Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.
David Gruber
Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?
Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
Příměří v nedohlednu. Jednání Izraele s Hamásem v Káhiře ztroskotala
V Káhiře v neděli skončila jednání o příměří mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem,...
Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení
Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...
Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD
Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 333
- Celková karma 17,84
- Průměrná čtenost 2327x
viz též www.gruber.cz