Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jel jsem po nové dálnici z Přerova do Lipníku

A prožíval řadu nesmírných absurdit, jak šipky uvnitř města Přerova neustále od směru k novému úseku dálnice odrazovaly. Uspěl jen ten, kdo mnohokrát zahnul právě tam, kam šipky tvrdily, že tudy rozhodně cesta na Ostravu nevede.

Přijel jsem osobním autem do města Přerova od jihu, tedy po dálnici D1 od Brna přes Vyškov, Kroměříž a kolem Hulína až do blízkosti obce Říkovice, kde D1 prozatím končí. A mířil jsem na sever a severovýchod na Lipník nad Bečvou a na Ostravu. Ve městě Přerově jsem však nevycházel z údivu.

Popíšu zde svůj subjektivní dojem a názor, který – dovolím si tvrdit – má ovšem po mém více než milionu ujetých kilometrů skrz naskrz naší zemí větší váhu než třeba dojem řidiče začátečníka.

Tušil jsem, že Přerov nebude tím severním úsekem D1, bez jižního úseku, nijak nadšen. To by mu však nemělo bránit ukazovat nadšeně na šipkách nejkratší cestu od jižního vstupu do města až po začátek dé jedničky zhruba ve čtvrti Předmostí.

„Hurá, máme konečně aspoň u jednoho (severního) konce města dálnici, bude rychlejší provoz, bude méně brzdění, zrychlování a zatáčení aut, bude menší uhlíková stopa, bude to ekologicky celkově lepší… takže všichni tam přes město nejkratší možnou trasou jeďte…“ V takovém duchu jsem věřil, že budou hovořit přerovské šipky.

Opak byl pravdou.

Popíšu svou cestu Přerovem podle názvů ulic. Doporučuji otevřít si na webu mapy.cz město Přerov v dostatečném rozlišení a průběžně to kontrolovat. Kdo není dlouhá léta místní, ten nemá šanci sledovat smysluplně další nit mého příběhu.

Třeba zde: https://mapy.cz/zakladni?x=17.4415684&y=49.4544188&z=14&l=0

Hned na první křižovatce na ulici Gen. Štefánika s ulicí 9. května byly pod sebou dvě velké růžové šipky objížďkové: „Auta nad 3.5 tuny, jeďte pryč, doprava; dojeďte, vy darebáci řidiči, do Lipníka, aniž byste potkali byť jediný metr nové dálnice.  Dálnice je přece něco, o čem auta nesmějí vědět, fuj, nezkoušejte to ani…“

A vzápětí na křižovatce Gen. Štefánika s ulicí Durychovou totéž znovu. „Neopovažujte se, náklaďáci a kamiony, jezdit rychle, plynule, ekologicky. Odbočte – pryč od centra! Do Lipníka všichni šupem přes řadu uzavřených obcí  - tam smarďte, tam ohrožujte lidi svou velikostí, hlukem atd. Tam dělejte zácpy (protože vás jistě kvůli novému úseku D1 pojede přes Přerov stále více a více).“

Kdo totiž nevjede na nový úsek D1 hned v Přerově Předmostí, ten už nemá žádnou šanci tam vjet před Lipníkem. Křižovatky s nájezdy na novém úseku nejsou.

Ještěže jsem měl mapu města Přerov předem vtisknutou do hlavy racionálním čtením s prvky fotografického čtení. Takže jsem šipky neposlechl a zase neposlechl – a jel po Tovární k nádraží a pak po Husově a doprava na Kojetínskou. A všude stejná písnička značek: „Tudy se rozhodně, řidiči, na Lipník, Hranice, Frýdek-Místek, Ostravu nedostaneš. Tyto směry byly zuřivě dvojitě přelepeny páskou. Chceš tudy pokračovat? No tak to leda na Olomouc, výjimečně na Brno (tedy – opačný směr, na západ a jihozápad).“

Ten, kdo značky takto nastavil a upravil, by podle mne nejraději vjezd všem autům těmi směry úplně zakázal. To si však dovolit nemohl…

Takže – z Kojetínské doleva na Velké Novosady a dále přes řeku Bečvu. Opět navzdory značkám rázně doporučujícím jiný, delší a pomalejší směr.

 Jako z Cimrmana: Je to tudy delší, zato horší cesta.     

Věděl jsem, že dále z ulic Tržní a Polní se musím včas odbočením vlevo dostat do čtvrti Předmostí. Ale to jen proto, že přes Přerov jsem za život jel mnoho desítek krát a že jsem měl dobrou představu mapy v hlavě. A také proto, že jezdívám podle kompasu v hlavě, podle světových stran, o kterých téměř vždy vím, kterým směrem jsou. Tedy – pokud není hluboká zamračená noc.

 Co by si tam počal někdo cizí a toužící dojet městem k nové dálnici, nechci domýšlet. Jak by se motal, zastavoval, otáčel, jak by ještě zvyšoval a zahušťoval už tak hrozící zácpy. Jak by způsoboval další nehody. Přece, když je nová dálnice, tak každý po ní chce jet, každý k ní chce co nejjasněji a nejnázorněji trefit.

Citem jsem tedy odbočil z ulice Polní doleva na Velkou Dlážku a dostal se do Předmostí. Jak jinak – zase navzdory šipkám, které tudy ani pro osobáky na Lipník a Ostravu neukazovaly. „Náklaďáci a kamioni, vy už jste měli být mnohokrát pryč, prostě  v prd..i, a osobáky zcela bez dalších informací.

No a teprve ve čtvrti Předmostí, na samém opačném konci Přerova, se poprvé mezi značkami krčila ta zelená se znakem dálnice a městem Ostrava. Zničeho nic. Předtím mnohokrát, že na Ostravu jinudy, popřípadě na Ostravu nikudy – a najednou… změna… po systematickém lhaní značek najednou přiznání barvy.

A pak jsem plynule jel ještě kousek po výpadové silnici 55 jakoby na Olomouc – a konečně po pouhých pěti (!!) devadesátistupňových zatočeních doprava  najel na novoučkou čtyřproudovou dálnici.

 

Jaké závěry z toho martyria plynou?

Neveselé.

Na jednu stranu chápu přerovskou radnici – starostu, radní, zastupitele; občané zuří, že vzniknou kolony kamionů a náklaďáků – takže my na radnici, ať nás občané mají rádi a volí i příště, prostě a jednoduše těm těžším a nejtěžším autům nejkratší cestu zakážeme. A tím jim zakážeme celou dálnici.

Takže se stáváme absurdně možná prvním státem světa, který krásnou novou provozuschopnou dálnici z jednoho směru mnoha  vozidlům užívat rovnou zakazuje.

Zlobit se na kamiony je však krátkozraké. Ty si nakonec tu nejkratší, tu optimální cestu najdou. Spíše bych odpor obyvatel i radnice obrátil co nejtvrději proti těm, kteří daný stav zavinili.

Přece - když mne někdo mlátí holí, nezuřím na tu hůl, ale na člověka, který tu hůl drží a s ní mne mlátí.

Je dobře dohledatelné, kdo ten jižní zbývající úsek dé jedničky jižně od Přerova zdržoval, kdo rozporoval, kdo nejednal hbitě, ale pohodlně nebo dokonce vzdorovitě nehumánně zdržoval pod nejapnými záminkami. Tito a právě tito lidé, takto občanská sdružení budou mít časem na svých rukách krev ze zraněných, zmrzačených a asi i mrtvých lidí na těch objízdných úsecích.  Právě oni nejvíce zvyšují uhlíkovou stopu atd. – prostě zapřičiňují pravý opak toho, za co prý bojují.

A až těch domlácených kvůli chybějícím jižnímu úseku dálnice  bude stejně jako nedávno v ostravské fakultní nemocnici, tak budou ti zdržovači podle mne stejně odpornými vrahy jako ten nedávný v Ostravě-Porubě. Jestlipak budou mít ti zdržovači poté aspoň minimální sebereflexi a čestně se zastřelí? Co říkáte?

Obávám se, že budou hamižně trvat na tom, že chtějí žít, ba dokonce chtějí i mít nějaký majetek, nebýt zavření…

A nakonec – moje zkušenosti z probíjení se Přerovem po paměti mají i větší přesah. Nejen zde, ale i mnohde jinde v naší současnosti u nás platí: Uspěje nejlépe ten, kdo nejvíce kašle na oficiální doporučení a pokyny státu, kdo je nejvíce obchází. Spořádaný ukázněný občan je bit, okrádán o čas, o nervy, o další hodnoty. A ještě vysmíván.

Kéž by toto přerovští domysleli do konce – a kéž by protestovali proti pravým viníkům aspoň stejně vehementně jako lidé v Hongkongu proti čínským totalitním choutkám nadvlády…

Například primitivnější dočasný dvouproudový obchvat od jižního na severozápadní okraj Přerova lze v krajní nouzi zařídit podobně rychle jako pontonový most ve válce – jistě technicky za pár týdnů…

Autor: David Gruber | pondělí 16.12.2019 8:35 | karma článku: 36,57 | přečteno: 6660x
  • Další články autora

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,31 | Přečteno: 500x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 27,64 | Přečteno: 302x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1084x | Ostatní

David Gruber

Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?

Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?

12.1.2023 v 13:39 | Karma: 22,03 | Přečteno: 497x | Ostatní

David Gruber

Jedno je jisté – rok 2023 bude rokem manipulací, urážek a sprostoty

V těchto dnech se to jen hemží předpověďmi, jaký bude nastávající rok 2023. V moři nejistot, co z toho a do jaké míry se splní, mám já jednu jistotu. Ta je vyjádřena titulkem tohoto článku.

3.1.2023 v 12:27 | Karma: 31,38 | Přečteno: 815x | Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

  • Počet článků 332
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2334x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik